RSSВерсія для друку
Права людини у сфері охорони здоров’я: практичний посібник

4.4 Процедура подання скарги до Європейського суду з прав людини

Основні факти про європейский суд з прав людини[1]

історія

 

Коли і як був створений Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ)?

 

  •  ЄСПЛ був створений в 1959 р відповідно до Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ЄКПЛ).

Коли ЄСПЛ розпочав роботу?

  • ЄСПЛ розпочав роботу в 1959 р. у межах дворівневої структури в складі ЄСПЛ та Комісії з прав людини, яка виконувала роль фільтруючого механізму для ЄСПЛ. У 1998 р. відповідно до Протоколу 11 до ЄКПЛ замість дворівневої структури став діяти єдиний суд.

мета

 

Яка загальна мета ЄСПЛ?

  • Розгляд скарг про порушення ЄКПЛ

Які функції ЄСПЛ?

  • Міждержавні скарги (ст. 33 ЄКПЛ)
  • Індивідуальні скарги (ст. 34 ЄКПЛ)
  • Встановлення фактів (тільки в контексті індивідуальних скарг і як додатковий захід до основної процедури)

склад

 

Скільки осіб входять до складу ЄСПЛ?

  • Кількість суддів відповідає кількості держав-учасниць ЄКПЛ

Вони є незалежними експертами чи представниками держав?

  • Незалежні експерти

 

які вимоги прийнятності?

 

Скаргу буде визнано неприйнятною, якщо:

  • подана анонімно;
  • її подано в термін, що перевищує шість місяців з дати ухвалення внутрішньодержавними органами остаточного рішення у справі;
  • вона «явно необґрунтована або є зловживанням правом на подання індивідуальної скарги» (якщо попередній розгляд скарги не дає підстав припускати якесь порушення прав, гарантованих ЄКПЛ, у такому випадку скарга може бути відразу ж визнана неприйнятною без формального розгляду по суті);
  • вона не відповідає положенням Конвенції;
  • скарга за суттю аналогічна уже розглянутій ЄСПЛ чи такій, що розглядається у межах іншої процедури міжнародного розгляду, й не містить нових фактів, які стосуються справи;
  • не було вичерпано внутрішньодержавні засоби правового захисту, крім тих випадків, коли такі засоби неефективні чи процедура необґрунтовано затягується (і Суду надано відповідне роз'яснення з цих питань).

З 1 червня 2010 р., відповідно до Протоколу № 14 до ЄКПЛ, діє нова вимога прийнятності, згідно з якою Суд може оголосити неприйнятною скаргу, в якій заявник не поніс значної шкоди, якщо тільки «принцип поваги до прав людини» не вимагає розгляду скарги по суті та за умови, що справа не була належним чином розглянута внутрішньодержавним судом[2]. Такі звернення називають «незначними скаргами».

якими є складові скарги

 

Ваша попередня скарга повинна містити такі відомості:

  •  короткий виклад Вашої скарги;
  • зазначення права або прав, гарантованих Конвенцією, які Ви вважаєте порушеними;
  • зазначення засобів захисту, які Ви використали;
  • список рішень, винесених державними органами за Вашою справою, із зазначенням дати кожного рішення, інстанції, яка його ухвалила, й короткого опису рішення (до скарги варто долучити копії цих рішень).

 Знайти більш детальну інформацію про те, як звернутися до ЄСПЛ, і завантажити формуляр скарги можна на сайті Суду (http://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants&c=).


[1] За матеріалами посібника Reported Killing as Human Rights Violations by Kate Thompson and Camille Giffard (публікація Human Rights Centre, University of Essex).

[2] Стаття 12 Протоколу 14 до ЄКПЛ, яка вносить зміни до ст. 35 ЄКПЛ

Таблица: Процедура подання скарги до європейського суду з прав людини в хронологічному порядку[1]


[1] За матеріалами Reported Killing as Human Rights Violations by Kate Thompson and Camille Giffard (публікація Human Rights Centre, University of Essex) и “Life of an Application”, публикация ЄСПЛ (http://www.echr.coe.int/Documents/Case_processing_ENG.pdf)

 

ПрактичНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ПРОЦЕДУРИ ПОДАння СКАРГИ ДО ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ

примітки про вивчення прецедентного права європейської конвенції з прав людини

Первісна структура Суду і механізм розгляду справ передбачали дворівневу систему захисту прав, до якої входили Європейська комісія з прав людини (в даний час скасована) і Європейський суд з прав людини. У 1998 році з набранням чинності Протоколу 11 Європейської конвенції з прав людини Комісія з прав людини припинила своє існування, а Європейський суд з прав людини набув нового статусу. При дослідженні будь-якої теми в межах прецедентного права за Конвенцією слід вивчати рішення як Суду, так і Комісії.