DOI: https://doi.org/10.25040/medicallaw2017.02.011
Med. pravo., 2017; 2(20): 11-22
UDС:340.6(492):33:366.54:61
AНДРЕ ДЕН ЕКСТЕР
кандидат юридичних наук, старший викладач університету Ерасмус (міста Роттердама, Нідерланди)
ГОРЯІНОВ ОЛЕКСІЙ МИХАЙЛОВИЧ
завідувач Центру порівняльних досліджень в галузі охорони здоров'я, заступник голови Асоціації медичного права Санкт-Петербурга, викладач юридичної академії Санкт-Петербурзького державного університету, доктор філософії (Російська Федерація)
Правила перегляду національного законодавства про громадське здоров’я
Запропоновано правила перегляду національного законодавства про громадське здоров’я з метою його удосконалення на національному рівні. Зазначено, що перегляд законодавства про громадське здоров’я передбачає таку послідовність дій: визначення мети перегляду; встановлення особливостей національної законодавчої бази про громадське здоров’я; аналіз правових інструментів і заходів, необхідних для реалізації поставлених цілей; аналіз результатів регуляторного впливу. Окреслено функції права громадського здоров’я, до яких віднесено визначення завдань громадського здоров’я і його програмної політики; надання дозволу та встановлення обмежень; проведення заходів у сфері громадського здоров’я в контексті захисту прав і свобод громадян; слугування інструментом для промоції та попередження; сприяння плануванню і координації урядових і неурядових заходів у сфері охорони здоров’я.
Виокремлено дев’ять правил перегляду національного законодавства про громадське здоров’я: 1) окреслення понятійного апарату права громадського здоров’я; 2) окреслення законодавства про громадське здоров’я відповідно до основних операцій системи громадського здоров’я; 3) заповнення прогалин правового регулювання громадського здоров’я згідно з основними операціями системи громадського здоров’я; 4) визначення відповідності міжнародному праву та праву ЄС; 5) оцінка впливу та ефективності права громадського здоров’я; 6) удосконалення механізмів відповідальності; 7) забезпечення повноважень щодо подолання ризиків громадського здоров’я; 8) забезпечення існування справедливих процедур; 9) фінансування громадського здоров’я. Кожне правило охарактеризоване.
Ключові слова: перегляд національного законодавства про громадське здоров’я, правила, охорона здоров’я, право громадського здоров’я.
Література
1. S. Chichevalieva, Developing a Framework for Public Health Law in Europe, WHO Regional Office for Europe 2011. p. 18.
2 Common European understanding for public health law, in definition, scope and the drafting process. Chichevalieva. note 4. 6.
3. S. Chichevalieva and F. Chichevaliev, Developing a Framework for Public Health Law in Europe, in A. den Exter. European Health Law, Maklu Antwerp 2017, p. 26.
4. WHO, IHR 2005 Monitoring and Evaluation Framework, Joint External Evaluation Tool, 2016. See also, Public Health policy and legislation instruments and tools an updated review and proposal for further research WHO 2012 Review of public health capacities and services in the European region Self assessment tool for the evaluation of essential public health operations in the WHO European region WHO 2015.
5. WHO Tallinn Charter Health Systems for Health and Wealth Ministerial Conference 25-27 June 2008 Tallinn, Estonia.
6 WHO Ottawa Charter for Health Promotion, First International Conference on Health Promotion, Ottawa, 21 November 1986.
7. As covered by the UN Sustainable Development Goals SDG, more specific Goal no. 3Ensure health lives and promote well-being for all at all ages, as well as intersectoral levels of justice and peace under Goal no. 16 promoting peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels.
8. WHO Regional Office for Europe, Selfassessment tool for the evaluation of essential public health operations in the WHO European region, WHO 2015, p. 3.
9. WHO Regional Office for Europe, Public Health policy and legislation instruments and tools an updated review and proposal for further research 2012 p. 2.
10. R. Martin, Public Health Law, 2009. 5 Perspectives in Public Health, p. 200.
11. From burden to best buys reducing the economic impact of NCDs in low and middle income countries. Geneva WHO 2011.
12. In more detail, see A. den Exter and T. Hervey eds, EU Health Law. Treaty Text and Legislation, Maklu Press Antwerp 2014.
13. E.g., the European Commission has been dealing with the better regulation agenda under the REFIT program European Commission. Communication on Better regulation Delivering better results for a stronger Union. Brussels. 14 September 2016 COM, 2016,615 final. European Commission. DG Market Guide to Evaluating Legistion, Brussels March 2008. A.P. den Exter, Health care law-making in Central and Eastern Europe. Maklu Press Antwerp, 2002.
14. OECD, Evaluating Laws and Regulations. The case of the Chilean Chamber of Deputies, 2012, p. 10.
15. E. A. Friedman, An Independent Review and Accountability Mechanism for the Sustainable Development Goals The Possibilities of a Framework Convention on Global Health, 2016.1 Health and Human Rights Journal.
16. WHO. Enforcement of Public Health Legislation, WHO Western Pacific Region 2006, 12.
17. European Court of Human Rights, Guide to Article 6 of the Convention Right to a fair trial. 2013.
18. J. Alper, et al, Financing Population Health Improvement Workshop Summary, Institute of Medicine, Washington 2014 J. Kutzin et al, Implementing Health Financing Reforms. Lessons from countries in transition, European Observatory on Health System and Policies, WHO, 2010.