27 листопада 2017 р. у приміщенні Національної ради з питань телебачення та радіомовлення (далі — Національна рада) відбулася спільна нарада за участю фахівців даного регуляторного органу, МОЗ України, Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (далі — Держлікслужба), Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі — Держпродспоживслужба). Під час робочої зустрічі учасники дійшли консолідованої позиції, що питання рекламування лікарських засобів, медичних виробів, медичної техніки, методів діагностики і лікування потребує більшого контролю з боку державних органів.
До обговорення теми, що безпосередньо стосується здоров’я людей та їх права на достовірну інформацію, долучилися заступник голови Національної ради Уляна Фещук, керівники структурних підрозділів регуляторного органу, заступник міністра охорони здоров’я Роман Ілик, начальник управління фармацевтичної діяльності та якості фармацевтичної продукції МОЗ України Тарас Лясковський, начальник відділу державної реєстрації лікарських та імунобіологічних засобів цього ж управління МОЗ України Наталія Гуцал, начальник відділу комунікацій та міжнародних відносин Держлікслужби Микола Холоденко та Олег Кобельков, начальник відділу контролю за рекламою та дотримання антитютюнового законодавства департаменту захисту споживачів Держпродспоживслужби.
За даними моніторингу програм загальнонаціональних телеканалів України, проведеного Національною радою у березні 2017 р., було зафіксовано середній обсяг реклами лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики і реабілітації, а також реклами харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок на рівні 29% від загального обсягу реклами. На окремих каналах обсяг подібної реклами становить більше половини всіх рекламних повідомлень. Нині це найбільший сегмент рекламного ринку на телебаченні України.
Правомірність трансляції реклами лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації регулюється ст. 21 Закону України «Про рекламу». Проте відповідно до ст. 26 цього ж закону МОЗ України не включено до переліку державних органів, які уповноважені здійснювати контроль за рекламою.
Національна рада наділена повноваженнями лише щодо порядку і обсягів розміщення реклами, а якщо вбачає певні порушення в ефірі телерадіоорганізацій, то звертається до Держпродспоживслужби для передбаченого законом реагування.
Тобто контролювати рекламування ліків та медичних виробів можливо, лише задіявши ці державні органи. Кожен окремо безсилий вплинути на подібні порушення.
Тексти реклами лікарських засобів не погоджуються в МОЗ України і часом, на думку державних органів, вони можуть мати нав’язливий характер, стимулювати людей до самолікування, або ж містять недостатньо інформації.