У пояснювальній записці до законопроекту серед іншого зазначено, що на сьогодні на фармацевтичному ринку Україні спостерігаються негативна тенденція монополізації ринку лікарських засобів, зниження професійного рівня обслуговування на ринку роздрібної реалізації лікарських засобів, поява передумов для незаконних дій аптечних мереж щодо підвищення цін на лікарські засоби шляхом зловживання домінуючим становищем на ринку. З цього випливає, що законопроект розроблений з метою боротьби з вищезазначеними явищами. Тобто сама по собі ідея документа добра. Але після ознайомлення з текстом законопроекту стає зрозуміло, що він суперечливий, адже норми, закладені в ньому, фактично руйнують цілі, задекларовані в якості мети його прийняття.
Наприклад, у законопроекті задекларована боротьба з монополіями на роздрібному фармацевтичному ринку. Але замість боротьби з монопольним становищем національних аптечних мереж ініціатори законопроекту пропонують істотно скоротити чисельність аптечних закладів, які належать ФОП. Кількість самих ФОП на ринку також пропонують обмежити шляхом запровадження освітньо-кваліфікаційних вимог, а саме магістерського рівня освіти.
Не секрет, що представники великого аптечного бізнесу кілька років поспіль чинили спроби обмежити ФОП одним аптечним закладом та поставити для них освітній бар’єр. Але на те, що запропонували ініціатори законопроекту, навіть великий бізнес не наважився. Йдеться про заборону ФОП відкривати аптечні пункти. Я вважаю, що це дискримінаційна вимога, яка підпадає під визначення ст. 31 Господарського кодексу України, а саме: дискримінацією суб’єктів господарювання органами влади визнається встановлення обмежень на здійснення окремих видів господарської діяльності з метою обмеження конкуренції.
Після цього мене вже не дивують перехідні положення, якими встановлений 1 рік для отримання ФОП необхідного рівня освіти — магістр фармації. Жоден вищий навчальний заклад не здатний за один рік підготувати магістра фармації з особи, яка не має фахової освіти взагалі або є молодшим спеціалістом, молодшим бакалавром чи бакалавром.
— Скільки в середньому аптечних закладів на сьогодні належать одному ФОП та до чого призведе зменшення їх кількості?
— Кількість місць провадження діяльності у ФОП коливається від 1 до 3 у межах граничної чисельності найманих працівників, встановленої Податковим кодексом. При цьому найбільша частка аптечних закладів у сільській місцевості належить ФОП. За ними за часткою таких аптек слідують юридичні особи та заклади комунальної власності.