07.06.2019

4 червня мало відбутися чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет). Однак через відсутність кворуму засідання не відбулося. Проте присутні члени Комітету вирішили у форматі круглого столу заслухати звернення Української федерації громадських організацій сприяння охороні здоров’я громадянського суспільства щодо скасування Національною службою здоров’я України декларацій про вибір сімейного лікаря, укладених з Ірпінським центром первинної медико-санітарної допомоги Київської обл.

Петро Клименко, керівник управління охорони здоров’я Ірпінської міської ради (далі — Управління), повідомив, що 16 травня 2019 р. від Національної служби здоров’я Украї­ни (НСЗУ) було отримано лист про деактивацію 10 тис. декларацій пацієнтів м. Ірпінь. Причиною цього вказувалося порушення Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу (далі — Порядок), затвердженого наказом МОЗ від 19.03.2018 р. № 503. Зокрема, відзначалося, що в цих деклараціях є особи, які визнані померлими або не проживають у м. Ірпінь. З таким твердженням Управління категорично не погоджується. Хоча П. Клименко визнав, що були наявні деякі технічні помилки і КНП «Ірпінський міський центр первинної медико-санітарної допомоги» Ірпінської міської ради (ЦПМСД) готовий їх виправити. Однак аргументи Управління не були прийняті НСЗУ і часу, який надавався на виправлення помилок (10 днів), не вистачило, тому ці декларації все одно було деактивовано.

Тому П. Клименко звернувся до Комітету з проханням допомогти відмінити це рішення й уникнути накладання фінансових санкцій, адже НСЗУ планує витребувати раніше виплачені кошти, що були перераховані за цими деклараціями. Також він попросив захистити права пацієнтів м. Ірпінь, оскільки через деактивацію декларацій вони фактично втратили доступ до програми «Доступні ліки».

При цьому П. Клименко підкреслив, що пацієнтам, яким деактивовано декларації, лікарі не відмовляють у наданні медичної допомоги, хоча лікарня не отримує за надання цих послуг коштів від НСЗУ.

Ольга Богомолець, голова Комітету, зазначила, що в НСЗУ повідомляли про те, що перевірка ЦПМСД проводилася у зв’язку зі зверненням від законного представника трирічної дитини, у якому повідомлялося, що декларація з використанням персональних даних цієї дитини була внесена працівниками ЦПМСД в електронну систему охорони здоров’я без відома її законного представника. Тому голова Комітету поцікавилася, чи дійсно був факт внесення інформації без відома законного представника.

На це П. Клименко відповів, що Управлінню не вдалося знайти такої особи і жоден з пацієнтів ЦПМСД не підтвердив факт звернення до НСЗУ.

Олег Мусій також поцікавився, чи повідомили в НСЗУ, чиї декларації деактивовано і кому потрібно знову їх переукладати?

Андрій Левківський, головний лікар ЦПМСД, відповів, що система укладання декларацій побудована таким чином, що до цент­ральної бази даних НСЗУ за допомогою медичної інформаційної системи (МІС) потрапляє інформація про всі укладені декларації. Саме укладання відбувається в присутності пацієнта шляхом верифікації й підтвердженням за допомогою смс-повідомлення, яке надходить на номер телефону пацієнта. Стосовно деактивацій декларацій А. Левківський відзначив, що в НСЗУ та ДП «Електронне здоров’я» є технічні недоопрацювання, які не дозволяють достеменно знати, з якої причини була деактивована декларація. Є лише загальний перелік підстав, на основі яких можуть бути деактивовано декларації. В електронній системі вказано лише номер декларації та персональні дані пацієнта, декларацію якого анульовано. Проте не вказано причину цього: чи пацієнт змінив лікаря, чи помер тощо.

Також А. Левківський зауважив, що через деактивацію декларацій кожним лікарем амбулаторії № 1 ЦПМСД (10 лікарів) втрачено близько 80% декларацій, які з ними підписувалися. Наразі пацієнти проводять переукладання декларацій.

У зв’язку із цією ситуацією зросло соціальне напруження серед пацієнтів, які повин­ні відстояти в чергах, щоб потрапити до лікарів, а в лікарів виникло додаткове навантаження. Адже, окрім підписання декларацій, вони ще мають проводити й прийом хворих. Також часто ДП «Електронне здоров’я» проводить технічні роботи, що призводить до неможливості укладання декларацій та затримок.

Костянтин Яриніч зазначив, що 1 січня Україна знаходитиметься на грані стагнації. Адже медична субвенція на наступний рік не передбачена. Також відсутня калькуляція медичних послуг і стандартизація методів лікування. Таким чином, з 1 січня зривається завершення впровадження реформи фінансування охорони здоров’я. Тому, на його думку, за чинного керівництва МОЗ вирішити проб­леми з ЦПМСД неможливо. Комітет неодноразово приймав рішення про незадовільну роботу МОЗ і звертався з цього приводу до правоохоронних органів, однак результатів це не дало. На думку спікера, тільки прем’єр-міністр Украї­ни може втрутитися в цю ситуацію.

Стосовно субвенції О. Мусій зауважив, що Парламент під час голосування за проект бюджету на 2020 р. повинен передбачити її на наступний рік і тим самим забезпечити фінансування закладів охорони здоров’я.

Олексій Кириченко порадив керівництву Управління і ЦПМСД звернутися до суду, якщо вони не погоджуються з прийнятим рішенням НСЗУ і тим самим паралельно з Комітетом вирішувати цю проблему в судовому порядку.

Після завершення обговорення О. Богомолець повідомила, що направить лист на ім’я Уповноваженого Верховної Ради з прав людини Людмили Денісової щодо порушення прав людей на отримання медичної допомоги внаслідок деактивації декларацій.

На наступному засіданні члени Комітету планують уже прийняти рішення від імені Комітету.

Джерело -https://www.apteka.ua/article/503803