Залучення з 2015 р. міжнародних спеціалізованих організацій до процесу державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів у цілому позитивно позначилося на використанні коштів державного бюджету на зазначені цілі. Це показав проведений Рахунковою палатою аудит ефективності використання коштів, виділених у 2015-2016 роках та I півріччі 2017 р. Міністерству охорони здоров’я України для здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій за бюджетною програмою «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».
Однак, судячи з розміщеного на сайті Рахункової палати повідомлення, це чи не єдиний позитивний висновок, зроблений органом за результатами проведеного аудиту. Проте профільне міністерство одразу після засідання Рахункової палати, що відбулося 22 серпня цього року, на своєму сайті розмістило повідомлення лише щодо позитивного висновку Рахункової палати, не зазначивши про інші встановлені нею факти під час проведення аудиту.
На думку відповідального секретаря Національної медичної палати України Сергія Кравченка, — це введення суспільства в оману з боку МОЗ України.
Водночас Рахунковою палатою України виявлено суттєві недоліки в роботі профільного міністерства з організації співпраці з міжнародними спеціалізованими організаціями.
МОЗ України не забезпечило об’єктивності вибору міжнародних організацій для здійснення державних закупівель лікарських засобів і медичних виробів, оскільки був відсутній механізм застосування визначених урядом критеріїв вибору і порядку його проведення. Фактично міжнародні спеціалізовані організації обиралися у ручному режимі, що збільшувало ризики помилок у процесі їх вибору.
Міністерство провалило роботу з вирішення процедурних питань відповідних закупівель. Визначення переліку лікарських засобів і медичних виробів, які планувалося закупити у 2016-2017 роках, здійснювалося несвоєчасно. У низці випадків відповідальні чиновники міністерства та залучені фахівці з відповідних захворювань затягували терміни закупівель, ухвалювали необґрунтовані рішення. В результаті період від підготовки міністерством закупівель до постачання ліків і медичних виробів кінцевим споживачам розтягнувся майже на два роки.
На кінець липня поточного року від міжнародних спеціалізованих організацій не надійшло лікарських засобів і медичних виробів (за 27 напрямами з 35) за кошти Держбюджету-2016 на суму 2,1 млрд грн. ( 62,4%) до перерахованих коштів. За рештою напрямів поставки взагалі не розпочато. Закупівлі за кошти Держбюджету-2017 ще не починалися, незважаючи на те, що державним бюджетом на цю мету передбачено 5,9 млрд гривень.
За даними аудиту, профільне міністерство не забезпечило належної організації використання закуплених ліків. У закладах охорони здоров’я та на складах ДП «Укрвакцина» перебувають лікарські засоби, у яких закінчився термін придатності, на десятки млн. грн. З них найбільшу частину не використала Національна дитяча спеціалізована лікарня «Охматдит», прийнявши ліки з обмеженим терміном придатності і не забезпечивши їхнього своєчасного застосування.
Як засвідчив аудит, система закупівель із залученням міжнародних спеціалізованих організацій фактично виведена з-під контролю широкої громадськості. Рішення, які приймав Уряд упродовж останніх 3 років, створили для діяльності таких організацій особливі умови. Водночас ці рішення кардинально відрізняються від вимог вітчизняного законодавства до всіх інших публічних закупівель.