RSSВерсія для друку
Представники МОЗ та громадськості розповіли, як правильно вибирати сімейного лікаря
14.09.2012

З ухваленням наказу Міністерства охорони здоров’я України № 756 від 04.11.2011 р. «Про затвердження Порядку вибору та зміни лікаря первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та форм первинної облікової документації» перед пацієнтською спільнотою постало питання: чи насправді можна обрати собі лікуючого лікаря лише один раз на рік? Якщо так, то чи не буде це обмеженням прав пацієнта на вибір та зміну лікаря, закріпленого чинним законодавством України, зокрема у Законі України «Основи законодавства України про охорону здоров’я»?

Про актуальність проблеми свідчать скарги громадян до Всеукраїнської Ради захисту прав та безпеки пацієнтів на неможливість обрати собі лікаря, який прийшовся до вподоби через довільну авторську інтерпретацію адміністраторами медичних установ зазначеного наказу МОЗ України, яким регламентується порядок обрання лікуючого лікаря.

Учасники прес-конференції, що відбулася 13 вересня 2012 р. у прес-центрі ІА «Наш Продукт», представники МОЗ України, Коаліції громадських організацій з охорони здоров’я, що входять до Всеукраїнської мережі з надання безоплатної правової допомоги, впевнені, що вихід можна знайти, прислухаючись до думки пацієнтів щодо спрощення процесу обрання лікаря.

Учасники прес-конференції:

  • Віктор Сердюк, президент Ради захисту прав та безпеки пацієнтів,
  • Ольга Скорина, керівник юридичного департаменту Ради захисту прав та безпеки пацієнтів.
  • Костянтин Надутий, начальник управління реформ медичної допомоги Департаменту реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ України.
  • Євген Новицький, керівник БФ «Світ Криму», представник Всеукраїнської організації допомоги онкохворим дітям «Жити завтра» (по Skype)

Президент Ради захисту прав та безпеки пацієнтів Віктор Сердюк, відкриваючи прес-конференцію ознайомив присутніх із наказом МОЗ України, яким встановлено порядок вибору та зміни лікаря первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та форм первинної облікової документації. Він звернув увагу учасників прес-конференції, що на думку Ради, під час реалізації наказу відбулися відхилення від закріплених наказом норм, що зумовило нерозуміння пацієнтів. Медики мають звикнути до того, що пацієнт не тільки може, а й має право оцінювати їхню роботу та доводити свою оцінку через вибір лікаря для себе і своєї родини.

Костянтин Надутий розповів про основну мету наказу 756 «Про затвердження Порядку вибору та зміни лікаря первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та форм первинної облікової документації». Цим наказом передбачено передусім право пацієнта здійснити вибір лікаря, заповнивши відповідну реєстраційну форму або відмовитись від такого вибору та продовжити користуватися послугами лікаря, до якого він був прикріплений раніше. Міністерством розроблено та надано у пілотні регіони (м. Київ, Вінницька, Дніпропетровська, Донецька області) інструкцію щодо алгоритму впровадження механізму реалізації права пацієнта на вибір лікаря, у якій відбиті усі етапи роботи на рівні окремої амбулаторії та дільниці. Також у інструкції вичерпно наведено права пацієнта щодо цього питання.

Ольга Скорина підкреслила, що можливість вільного вибору пацієнтом лікуючого лікаря, так само як і закладу охорони здоров’я, є важливим правом пацієнта, закріпленим у законі «Основи законодавства України про охорону здоров’я» та Цивільному кодексі України. Це право жодним чином не може бути звужене, змінене тощо підзаконним нормативно правовим актом.

Більш за те, вільний вибір лікаря, зазначила пані Скорина, є одним із наріжних каменів гарантування безпеки пацієнтів, пріоритетом сфери управління безпекою пацієнтів, визначених зобов’язаннями України перед Радою Європи і буде закріпленими в Національному Плані дій з безпеки пацієнтів Україна – Рада Європи на 2011-2014 рр., а також – в рекомендаціях Комітету міністрів Ради Європи Rec(2006)7 «Про управління безпекою пацієнтів та запобігання інцидентам у сфері охорони здоров’я».

Учасники зазначили, що одним із першочергових завдань Міністерства охорони здоров’я України, пацієнтської спільноти, громадськості є вироблення і закріплення так званого пацієнтоцентристського підходу в сфері охорони здоров’я, який передбачає максимально можливе залучення пацієнтів.

Найголовніше, що повинен знати пацієнт з приводу вибору лікаря та питання взаєморозуміння між медичною та пацієнською спільнотою, презентовано у формі санбюлетенів, які за технічної підтримки МОЗ України будуть використовуватись для здійснення регулярної роз’яснювальної роботи щодо права пацієнта на вибір лікаря та найкращого способу його реалізації.

Джерело:

http://www.moz.gov.ua/ua/portal/pre_20120913_2.html