RSSВерсія для друку
Оприлюднено постанову щодо запровадження регульованих націнок на ліки з Національного переліку
28.05.2019

На урядовому порталі оприлюднено постанову КМУ від 03.04.2019 р. № 426 «Про референтне ціноутворення на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти». Документ набув чинності 28.05.2019 р. у зв’язку з опублікуванням у газеті «Урядовий кур’єр» № 98 від 28.05.2019 р.

Ним з 1 липня 2019 р. встановлюються регресивні роздрібні націнки на лікарські засоби з Національного переліку основних лікарських засобів, які не перевищуватимуть такі розміри:

Окрім цього, з 1 липня 2019 р. запроваджується державне регулювання цін на деякі лікарські засоби, що закуповуються за бюджетні кошти та включені до переліку, який затверджуватиме МОЗ (далі — Перелік), шляхом встановлення граничних оптово-відпускних цін на основі цін на лікарські засоби, зареєстровані в Республіці Польща, Словацькій Республіці, Чеській Республіці, Латвійській Республіці, Угорщині (далі — референтні країни).

Перелік формуватиметься у порядку, визначеному Міністерством, з лікарських засобів, включених до Національного переліку основних лікарських засобів, з урахуванням цін на такі лікарські засоби у референтних країнах та Україні. Перелік використовуватимуть бюджетні заклади охорони здоров’я під час проведення закупівель лікарських засобів за бюджетні кошти. Відповідний до положень постанови № 426 порядок формування та перелік повинні бути затверджені протягом 2 міс з дня опублікування даної постанови.

Дія цієї постанови не поширюється на:

  • лікарські засоби, які закуповуються через міжнародні організації;
  • ліки, які беруть участь у програмі «Доступні ліки».

Також до 1 січня 2020 р. дія постанови не поширюється й на препарати інсуліну, ціни на які регулюються згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2014 р. № 73 «Питання реалізації пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну».

Зауважимо, що 9 квітня на виконання постанови № 426 Міністерством виносився на громадське обговорення проект наказу, яким пропонується затвердити:

  • Порядок формування Переліку лікарських засобів, що включені до Національного переліку основних лікарських засобів та на які встановлюються граничні оптово-відпускні ціни;
  • Порядок розрахунку граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби, які містяться в Переліку, що включені до Національного переліку основних лікарських засобів та на які встановлюються граничні оптово-відпускні ціни.

Передбачається, що Перелік формуватиметься МОЗ за міжнародними непатентованими назвами, формами випуску та дозуванням лікарських засобів. Відбір до Переліку здійснюватиметься за таких умов:

  • витрати бюджетних коштів на такі препарати за 12 міс перевищують 5 млн грн.;
  • ціна на такі лікарські засоби в Україні вища, ніж у референтних країнах (Республіці Польща, Словацькій Республіці, Чеській Республіці, Латвійській Республіці, Угорщині).

Порівняння цін в Україні з цінами в референтних країнах здійснюватиметься в перерахунку на одиницю лікарської форми. Раз на квартал здійснюватиметься моніторинг рівня цін на лікарські засоби, що включені до Національного переліку основних лікарських засобів та закуповуються за бюджетні кошти, а також їх доступності для населення в бюджетних закладах охорони здоров’я на всій території України. За результатами такого аналізу в разі необхідності здійснюватиметься перегляд Переліку (включення/виключення з нього).

Референтні ціни визначатимуться з урахуванням ідентичних фармацевтичних характеристик лікарських засобів (МНН, форма випуску, дозування, кількість одиниць лікарської форми в упаковці). У разі відсутності таких даних референтна ціна визначатиметься з урахуванням фармацевтичної еквівалентності лікарських засобів (ліки містять ту саму молярну кількість тієї самої діючої речовини в тій самій лікарській формі, відповідають вимогам тих самих або порівнянних стандартів та вводяться тим самим шляхом). Якщо ж взагалі відсутні дані про лікарський засіб у всіх референтних країнах, реферування не буде проводитися.

Нагадаємо, що механізм регульованих націнок уже застосовувався в Україні, проте з липня 2015 р. Уряд відмовився від нього, оскільки дана регуляція не вплинула позитивно на економічну доступність лікарських засобів для населення, а лише ускладнила адміністрування господарської діяльності аптечних закладів.

Наше видання проводило аналіз такої ініціативи МОЗ, який показав, що запропонована регуляція не призведе до очікуваного ефекту, оскільки для більшості реалізованих препаратів, включених до Національного переліку основних лікарських засобів, гранична роздрібна націнка залишається на тому ж рівні, що і чинна на сьогодні. Також регуляція не призведе і до зниження цін, оскільки для більшості препаратів пропонований граничний рівень роздрібних націнок є вищим за середньоринковий показник. Для стимуляції аптечних закладів до продажу дешевших препаратів, включених до Національного переліку основних лікарських засобів, логічніше б було зняти обмеження націнки на препарати, закупівельна вартість яких менше 100 грн. за 1 упаковку. В умовах високої конкуренції ринкові механізми ефективно б регулювали розмір націнки.

Зауважимо, що ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» не погоджується з ініціативою щодо встановлення регресивних націнок, але підтримала запровадження граничних оптово-відпускних цін на всі лікарські засоби, включені до Національного переліку. На думку ГС «АПАУ», це дозволить уникнути ситуацій, коли для одного й того самого препарату виробник визначатиме дві ціни: першу — для бюджетних закупівель, другу — для продажу в роздріб, через що ціни на ліки, що реалізовуватимуться в роздріб через аптеку, не відповідатимуть граничній та будуть вищими.

Джерело-https://www.apteka.ua/article/502581