RSSВерсія для друку
Оприлюднення результатів клінічних випробувань: час розібратися та утриматися від поспішних рішень
11.11.2016

2 листопада 2016 р. Верховна Рада України прийняла у першому читанні проект закону № 4074 щодо доступу до матеріалів доклінічного вивчення та клінічних випробувань лікарських засобів. Європейська Бізнес Асоціація незадовільно оцінює доопрацьовану версію законопроекту. Схожий висновок міститься в зауваженнях до законопроекту від Головного науково-експертного управління Апарату Верхов­ної Ради України.

Низка ризиків для фармацевтичного ринку залишається. Професіонали сфери виступають проти чергового викривленого застосування доброї європейської практики.

Асоціація зверталася до Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я ще в березні 2016 р., окреслюючи основні ризики від впровадження законопроекту для фармацевтичного ринку. Згодом редакцію законопроекту було дещо доопрацьовано. Проте залишаються незрозумілими загальна концепція запропонованих змін і механізм відкриття доступу до результатів клінічних випробувань.

Чим це може загрожувати? Пропонуємо розібратися з тими ризиками, які становлять основну загрозу.

По-перше, чи відомо, хто саме і як зможе скористатися результатами клінічних випробувань? Якщо ця інформація стане доступною для широкого загалу та/або її викори­стають псевдоблагодійні чи псевдопацієнтські організації, недобросовісні плани можуть стати реалістичними. Зокрема, чи не стануть «сумніви» таких потенційних користувачів щодо оприлюднених результатів клінічних випробувань бар’єром для участі тих чи інших ліків у тендері? Чи проаналізовано цей ризик?

Відповіді на ці питання на сьогодні відсутні в публічній інформації від Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я та/або в пояснювальній записці до законопроекту. Тож, які вигоди несе доступ до спеціальної інформації фармацевтичної сфери для широкого загалу і чи буде це корисним? Поки що сказати важко.

Детальніше