RSSВерсія для друку
МОЗ України розробило новий законопроект, що обмежує рекламу лікарських засобів
16.05.2018

В.о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун на своїй сторінці у соціальній мережі Facebook повідомила про те, що МОЗ України розробило законопроект, що обмежує рекламу лікарських засобів. Зокрема, вона зазначає наступне: «Реклама — поганий порадник. Особливо коли це реклама ліків, а її бачить не фахівець сфери охорони здоров’я, а людина, яка шукає спосіб легкого і миттєвого одужання.

У способі та подачі реклами лікарських засобів Україна дуже відстає від країн Заходу, де є чіткі правила та норми, які дозволяють розповсюджувати рекламу ліків. Це небо і земля у порівнянні з українським ринком реклами ліків, який є дуже хаотичним та неконтрольованим, що залишає багато простору для маніпуляцій про препарат та його властивості.

Уявіть, понад 50% усього ринку спожитих ліків у 2017 р. становлять ліки без доведеної клінічної ефективності! З 10 найпопулярніших препаратів, які найбільше купували українські пацієнти минулого року, лише 3 — є препаратами, які належать до категорії основних лікарських засобів. Решта — симптоматичні та супутні препарати, або ж такі, що не мають достатньої бази підтвердження ефективності.

Найгірше, що люди, які їх купували, могли відмовитися від справді необхідного лікування, адже, за статистикою, кожен другий пацієнт відмовляється від нього або відкладає його через брак коштів.

Як люди дізналися про ці ліки та чому вирішили обрати саме їх?

За даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення, від 30 до 50% загальної кількості реклами на українському телебаченні — реклама лікарських препаратів та медичних виробів. Уже не кажучи про інші канали реклами, наприклад вивіски в метро, друковані видання, інтернет.

Реклама також підживлює й таке явище, як «лікування по телевізору» та google-терапію. Майже 69% українців займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікарів. Наслідки, на жаль, часто є непоправними для здоров’я.

Нині в Україні ринок реклами регулюють майже 10 різних законних та підзаконних актів, натомість на практиці вони не працюють. На наше переконання, це відбувається через те, що відсутній належний контроль — адже виявлення порушень та накладання штрафних санкцій розпорошені між різними державними органами влади, а МОЗ взагалі за законом викинуто з цього процесу.

Тому наша команда розробила законопроект, який має встановити чіткий контроль за змістом реклами ліків. Головна мета — уникнути маніпулювання інформацією про препарат та його властивості, а також гармонізувати чинне законодавство з нормами ЄС.

Перерахую кілька основних пунктів законопроекту:

  • обмеження змісту реклами відповідно до директив ЄС;
  • заборона реклами цілительства та нетрадиційної медицини;
  • заборона залучення до реклами конкретного препарату відомих людей, акторів, що зображають медпрацівників;
  • заборона інформації, що ліки призначені виключно для лікування дітей;
  • зміст реклами має відповідати інструкції для застосування лікарського засобу.

Законопроектом передбачено чітке визначення фахових медичних видань, де дозволена реклама ліків, не передбачених законом, а також розробка та затвердження Урядом окремого Порядку реклами лікарських засобів, спрямованої на медичних та фармацевтичних працівників.

За МОЗ закріплюються функції контролю та моніторингу. Встановлюються чіткі штрафні санкції щодо телерадіоорганізацій за рекламу лікарських засобів з порушенням законодавства. Такі санкції надається право застосовувати Нацраді з телебачення і радіомовлення у розмірі 5% від ліцензійного збору за 1 порушення».

З повним текстом законопроекту можна ознайомитися за посиланням.

Зазначимо також, що 16 травня заступник міністра Роман Ілик презентуватиме цей законопроект українським ЗМІ. Найближчим часом на сторінках нашого видання висвітлюватиметься перебіг прес-конференції, під час якої посадовці МОЗ України презентуватимуть законопроект.

Джерело